Kapilarni uzgoj biljaka, Ružica Lončar i Sanja Penić
Datum i vrijeme:
ponedjeljak 24.4.2023., 16:00 - 17:30
Mjesto održavanja:
Tehnički muzej Nikola Tesla, Savska cesta 18
Vrsta događanja:
Radionica
Publika:
5. i 6. razred osnovne škole, 7. i 8. razred osnovne škole, 1. razred srednje škole, 2., 3. i 4. razred srednje škole, djeca s posebnim potrebama
Lokacija (prostorija):
Velika dvorana
Detalji
Predstavit ćemo projekt koji je rezultat suradničkog učenja učenika I. tehničke škole Tesla i Medicinske škole Karlovac. Cilj projekta je povezati tehničke znanosti s prirodoslovljem, odnosno. razvijanje STEM kompetencija učenika strukovnih škola. Neke od aktivnosti koje smo proveli tijekom provedbe projekta su: izrada mjernog uređaja za određivanje temperature, vlage zraka, vlage tla i jačine svjetlosti koji su izradili učenici I. tehničke škole Tesla zatim . postavljanje pametnih vrtova u prostorije I. tehničke škole Tesla i Medicinske škole Karlovac, odabir vrste i sadnja biljaka, praćenje određenih abiotičkih čimbenika na rast i razvoj biljaka tijekom četiri do pet mjeseci i na kraju usporedba rezultata temeljem vegetacijskog rasta biljaka u različitim uvjetima.
Za naš istraživački rad odabrali smo biljku bosiljak, jednogodišnju biljku iz porodice usnača. Način uzgoja je kapilarni hidroponski što znači da biljka pušta korijen u spremnik s vodom. Spremnik pruža biljkama vodu do mjesec dana te osigurava uvijek optimalnu količinu vode za pojedinu vrstu biljke. Kapilarni hidroponski uzgoj omogućava biljkama pružanje korijena po supstratu (zemlji) i direktno u vodu, što znači da nutrijente biljka uzima iz supstrata i iz vode ukoliko napravimo takvu prihranu. Iz supstrata (zemlje) i iz vode biljka uzima potreban kisik. Zrak (kisik) u tlu važan je za rast biljaka; za disanje korijenja i mikroorganizme. Korištenjem LED rasvjete točno određenog spektra dobivamo zaokruženi proces fotosinteze koji je dokazano bolji nego u prirodi, jer biljkama pružamo svaki dan idealne uvjete. Vidljivi spektar svjetlosti za biljke nije isti kao za ljude.
Ovaj projekt jedinstven je primjer upotrebe tehnologije za rast biljaka gdje učenje predstavlja aktivnost koja se individualno odvija, ali je usko povezana s konkretnim životnim situacijama i iskustvima jer upravo poveznica između različitih nastavnih sadržaja može rezultirati potpunim razumijevanjem i kvalitetno strukturiranim znanjima. U praktičnom dijelu (radionici) pokazat ćemo uređaj pametni vrt i njegove funkcije a učenici će imati mogućnost posaditi svoju biljku i naučiti nešto o kapilarnom uzgoju biljaka.
Biografija:
Ružica Lončar, prof. geologije i geografije, savjetnik zaposlena je u I. tehničkoj školi Tesla u Zagrebu. Diplomirala je na PMF – u geografski odsjek 1998. godine. Voditeljica je ŽSV -a nastavnika geografije u strukovnim školama Grada Zagreba, autorica udžbenika iz geografije za 1. razred četverogodišnjih strukovnih škola, metodičkih priručnika, inovativnih metoda poučavanja od kojih je izrada digitalnih obrazovnih sadržaja u sklopu projekta MZO i – nastava, geomatematika, projekti održivog razvoja i sl. Sudjelovala je u brojnim nacionalnim i međunarodnim projektima, uglavnom usmjerenim na utjecaj tehnologije na okoliš, gospodarstvo i stanovništvo u kojima potiče učenike na kritičko i kreativno mišljenje s ciljem rješavanja problema na temelju prethodno usvojenih znanja. Vrlo često povezuje znanja iz geografije i strukovnih tehničkih predmeta što omogućuje razvoj tehničke inteligencije. U školskoj godini 2020./2021.i 2021./2022. izabrana je u petstotinjak najuspješnijih odgojno – obrazovnih djelatnika koji su doprinijeli unaprjeđenju odgojno – obrazovnog sustava Republike Hrvatske.
Sanja Penić, prof. izvrstan savjetnik biologije i kemije ima dvadeset pet godina rada u nastavi. Radila je nekoliko mjeseci u OŠ Banija, kao apsolvent, a od 1. siječnja 1998. do danas radi u Medicinskoj školi Karlovac. Voditeljica je Županijskog stručnog vijeća biologije od 2006. godine. Od 2014. do 2016. godine imenovana je Voditeljicom Županijskog stručnog vijeća Karlovačke i Ličko-senjske županije za biologiju i kemiju. Od 2015. godine sudjeluje u radu ljetne škole SEMEP-a, predstavljajući učeničke projekte, sudjeluje na edukacijama koordinatora SEMEP -a, i provodi radionice na ljetnoj školi. Redovito sudjeluje na školskim i županijskim natjecanjima u znanju ili s izlaganjem rada. Sudjelovala je i u prekograničnom projektu MLADIEKOIN. Od 2009. do 2012. bila je član Državnog povjerenstva za provedbu Ekološkog kviza Lijepa naša učenika/ica osnovnih i srednjih škola.
Koautor udžbenika i priručnika za nastavnike biologije (udžbenik Živi svijet 1: Od molekule do organizma, u Katalogu obveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava za gimnazije 2010./2011. i 2011./2012. i istoimeni priručnik. Koautor je priručnika za nastavnike i stručne suradnike u srednjoj školi "Zdravstveni odgoj" . Koautor je priručnika Prerađivač ljekovitog bilja i članka u časopisu BUČ. Radila je kao stručni suradnik na stručnim skupovima u organizaciji izdavačke kuće Profil. U sklopu aktivnosti projekta Regionalni centar kompetentnosti „Slavonika 5.0“ održala je radionice i predavanja na temu „Mala škola antidiskriminacije“ za promoviranje horizontalnih politika Europske unije odnosno poticanje ravnopravnosti spolova i zabranu diskriminacije.
Od 2018. do 2020. sudjeluje u projektu Karlovačke županije "KA RADDAR" u radionicama iz biologije i kemije za potencijalno darovitu djecu na županijskoj razini iz STEM područja.